Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Börs

JM sålde fler bostäder under 2019

Publicerad: 31 Januari 2020, 07:15

Johan Skoglund är vd på JM. Bild: JM

Bättre försäljning och höjt resultat. JM ser ljust på bostadsmarknaden i sin rapport för helåret 2019.


Ämnen i artikeln:

JMJohan Skoglund

Bättre försäljning och höjt resultat. JM ser ljust på bostadsmarknaden i sin rapport för helåret 2019.

JM:s rörelseresultat ökade under helåret 2019 till 2 008 miljoner kronor, jämfört med 1 886 miljoner kronor året innan. Räknar man bort avdelningen JM Entreprenad Region Hus, som är under avveckling ser det ännu bättre ut. Då landar årsresultatet på 2 243 miljoner kronor, jämfört med  2 243 miljoner kronor 2018.

Antalet sålda bostäder ökade till 3 595 stycken, jämfört med 2 463 under 2018 . Av dessa ingår 376 bostäder i   av hyresrättsfastigheter inom JM Fastighetsutveckling.

Även produktionsstarterna ökade under 2019. 3 269 produktionsstartade bostäder kan jämföras mot 3 135 stycken året innan.

Ljusare bostadsmarknad

I sitt vd-ord berättar koncernchefen Johan Skoglund att bostadsmarknaden ser allt ljusare ut.
”Vi har haft en fortsatt positiv utveckling av bostadsaffären i såväl Sverige som Norge och Finland under året som avslutades med stark försäljning och hög produktionsstartsnivå på samtliga marknader”, konstaterar Skoglund.

Även på Stockholms bostadsmarknad fortsätter situationen förbättras.
”Bostadsmarknaden i Stockholm påverkas av de skärpta amorteringskraven och den försiktigare hållningen från bankerna i kreditgivningen till bostadsköpare. Samtidigt ser vi fortsatt en förbättring av efterfrågan för JM:s bostäder från kunder i Stockholm. Inte minst har vi mycket god efterfrågan för de ägarlägenheter som vi har i pågående produktion”, skriver Johan Skoglund.

JM föreslår en höjning av utdelningen från 12 till 12,50 kronor per aktie.

Anders Siljevall

Ämnen i artikeln:

JMJohan Skoglund

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.