Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Börs

“Fastighetsbranschen utvecklas för sakta”

Publicerad: 20 Mars 2013, 14:44

Även om ambitionen finns inom fastighetsbranschen att bli proffsigare i sin fastighetsförvaltning går det sakta och branschen har inte utvecklats så mycket som man kanske hade velat.


Även om ambitionen finns inom fastighetsbranschen att bli proffsigare i sin fastighetsförvaltning går det sakta och branschen har inte utvecklats så mycket som man kanske hade velat. Det menar Lennart Andersson, delägare och styrelseordförande i rådgivningsföretaget Fasticon, som vidare säger att organisationsutvecklingen går sakta och att det är generellt för hela branschen.

Lennart Andersson

– Alla aktörer är ganska lika uppbyggda och har samma kategori av människor.  Inputen från andra branscher är begränsad och jag kan tycka att fastighetsbranschen fortfarande är ganska produktorienterad. Många i branschen anser sig vara kundorienterade och visst har det hänt mycket där över de senaste åren men jag är inte imponerad över hur långsamt det går.

Just hur vill Fasticon då bidra till den utvecklingen?

– Vi kan förmedla den kunskap vi besitter och vi kan gå ut till företagen och verkligen visa att vi kan. Vi ska vara mer kaxiga och mer utåtgående där vi tycker att vi skulle kunna bidra.

Privata sektorn trögare
Det finns en accepterad sanning att den privata sektorn är mycket mer dynamisk än den offentliga och duktigare på att anamma olika förändringar som kan öka effektiviteten. Enligt Lennart Andersson är den privata sektorn dock betydligt trögare i sin organisationsutveckling, man fokuserar mer på sina affärer.

– På den offentliga sidan finns en rätt så stor ambition att göra något åt sin organisation. Hos kommunerna pågår ett intensivt arbete med effektivisering men det finns fortfarande en lång väg att gå, ta skolan som exempel där rektorn är chef för hela skolan och måste därmed vara duktig på vaktmästerifrågor och allting. Om man flyttar sig till den lite större landstingsvärlden så kan man säga att där söker man nya vägar och där pratar man facility management på ett helt annat sätt idag än vad man gjorde tidigare.

Det för diskussionen in på ämnet outsourcing och upphandling och enligt Fasticons styrelseordförande har man hos det offentliga nu verkligen börjat fråga sig om man får rätt kvalitet till rätt pris. Där anser han att det brister.

– Det finns en ambition och ett behov hos beställarna men det verkar finnas en rädsla för att pröva nya samverkansformer och ersättningsmodeller. Då måste man luta sig tillbaka och fråga sig varför det har blivit så. Jo, beställarna har inte den rätta kompetensen för att specificera sina behov tillräckligt noga och man följer inte upp saker tillräckligt bra.

Han förklarar att när man som beställare inte får rätt pris och rätt kvalité börjar man istället överväga att plocka hem förvaltningen vilket strider mot den effektivisering man vill uppnå. Det vore bättre om det fanns en specialiserad fastighetsägare och mer specialiserad beställarroll och fler specialiserade FM-leverantörer. Här kan naturligtvis vi som vana upphandlingskonsulter spela en viktig roll, anser han.

– Där finns det ett utvecklingsjobb som jag tror beställare och entreprenörer måste ta till sig på ett helt annat sätt än de har gjort hittills, säger Lennart Andersson.

En borttappad generation
Han poängterar att det tidigare varit ett stort problem i fastighetsbranschen att man tappat en generation. Går man några årtionden tillbaka så var det avdankade gamla byggare som ledde fastighetsbolagen men den puckeln har man tagit sig över. Kompetensen på själva kärnaffären, fastigheter, är trots allt ganska hög i de professionella fastighetsbolagen anser Lennart Andersson som vidare menar att benägenheten att utveckla sina tjänster gentemot kunden och ta till sig ny teknik är inte lika stor och att det går för sakta framåt.

Sverrir Thór

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.