Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Börs

“Fastighetsbolagen är solida”

Publicerad: 5 December 2013, 15:26

Michael Wolf.

I nya numret av Fastighetsnytt intervjuar Fastighetsnytt Swedbanks vd Michael Wolf som bedömer de svenska hushållens motståndskraft mot boprisfall som ganska stor. När det gäller den kommersiella fastighetsmarknaden ser det än mer stabilt ut.


Ämnen i artikeln:

Michael WolfSwedbank

I nya numret av Fastighetsnytt intervjuar Fastighetsnytt Swedbanks vd Michael Wolf som bedömer de svenska hushållens motståndskraft mot boprisfall som ganska stor. När det gäller den kommersiella fastighetsmarknaden ser det än mer stabilt ut.

Vilken är din uppfattning om fastighetsaktörernas sårbarhet?
Ser man på fastighetssektorn så låg belåningsgraderna 2008-2009 på närmare 75 procent och folk var väldigt oroliga för att ökade vakansgrader skulle orsaka problem för sektorn i en svagare ekonomi. Det som sedan skedde var att sektorn insåg risken och började amortera. Idag ligger snittbelåningsgraden snarast på 65 procent och samtidigt har man blivit hjälpt av en fallande ränta. Dessutom har man via så kallade swappar låst in sin räntekostnad. Idag klarar de flesta högre vakanser eftersom bolagen är solida och har låst in en lägre kostnadsstruktur. Den här delen av marknaden har därför snarast blivit starkare under krisen.

Hur sårbara är hushållen?
I Finansinspektionens bolåneundersökning kan man se att när de tittar på 15 procents prisfall får cirka 11 procent av nya låntagare ett bolån som är större än bostadens värde vid den senaste undersökningen. Det är en liten uppgång jämfört med 2011, då motsvarande siffra var 9 procent. Vi kommer inte att få någon bred kris hos svenska hushåll, men på individnivå kan många drabbas och få det tufft. I nästa steg drabbas företagen av minskad konsumtion.

Daniel Bergstrand

Framsida nr6

Ämnen i artikeln:

Michael WolfSwedbank

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.