Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Börs

Fabege ser ökad efterfrågan på större kontorsytor

Publicerad: 9 juli 2021, 10:25

Fabege ökar sin närvaro i stora utvecklingsområden som Solna och Flemingsberg.

Montage: Fabege, White Arkitekter

Fabege redovisar ett rejält vinstlyft trots osäkerheten som råder inom kontorssektorn. Efter en mörk vinter sjuder marknaden av liv igen och nu listar bolagets vd Stefan Dahlbo de senaste trenderna, även inom handeln.


Ämnen i artikeln:

Stefan DahlboSolnaFabege

När första rapportveckan närmar sig ett slut släpper även Fabege starka siffror trots att pandemin och dess konsekvenser fortsatt har präglat det senaste halvåret. En följd har varit avvaktan på beslut. 

– Sedan förra hösten har det varit svårt för oss att få påskrift på stora kontrakt. Men nu börjar situationen lättas upp igen. Vi ser att både förfrågningarna och visningarna ökar, så jag är optimistisk inför hösten, säger bolagets vd Stefan Dahlbo till Fastighetsnytt. 

Läs även: Därför storsatsar Fabege på kontor trots osäkerheten

Trots årets olika utmaningar har Fabege lyckats leverera en överskottsgrad på 74 procent, 2 procents värdetillväxt i portföljen och en fortsatt stark finansiell ställning. Även projekten och planprocesserna har rullat på bra och bolaget har bland annat förstärkt sin närvaro i stora utvecklingsområden som Flemingsberg och Solna.

85 procent av de färdigställda projekten, där merparten består av kontor, är redan färdiguthyrda. Nettouthyrningen ligger på 56 miljoner kronor och bolaget har tecknat nya avtal för 143 miljoner kronor, men också förlorat avtal för 87 miljoner kronor. Hyresökningen blev 12 procent i omförhandlingen, vilket är mer än väntat. Uthyrningsgraden ligger på 92 procent, med några få vakanser av mindre kontor i innerstaden. Bolaget har dock förstärkt sitt uthyrningsteam med fokus på att minska vakanserna. 

Hur ser er prognos för kontorssektorn ut?
– Vi tror att man kommer att hålla fler digitala möten istället för att åka på affärsresor. Distansarbetet innebär däremot inte att ytorna minskas, utan att kontorets roll förändras, säger Dahlbo. 

Digital transformation, flexibilitet, välmående/hållbarhet och annorlunda arbetsmiljöer nämns som fyra dominerade trender i utvecklingen av framtidens kontor. 

– Vi märker av en efterfrågan på större och mer moderna lokaler med hybridlösningar. Varje företag har sin egen miljö och vi fungerar som ett bollplank för att hitta den bästa lösningen. Även it-lösningar ligger högt upp på agendan. 

Vad händer om prognosen viker?
– Det som händer i så fall är att kontor i mindre attraktiva områden med dåliga kommunikationslägen blir förlorare. Det ska mycket till för att vi ska börja omvandla kontor till bostäder eller annat. Det är inte aktuellt i våra lägen. 

Hela 83 procent av beståndet består av kontor, medan handeln står för 5 procent och logistik för resten. Stefan Dahlbo kommenterar dock dagens nyhet om att Ikea öppnar upp en ny jättebutik i Gallerian mitt i centrala Stockholm.

– Det är den största uthyrningen som AMF gjort sedan 60-talet, vilket är intressant och visar att marknaden förändras hela tiden. Stora butiker flyttar in till city igen, medan lyxvarumärken väljer specifika gator. 

Fabege själva har inga renodlade butiksfastigheter, utan bottenvåningar i vissa fastigheter på bland annat Kungsgatan i Stockholm. 

Kundernas önskemål kring kontor

• Större investeringar på IT och digital utrustning.

• Satsningar på att skapa ett attraktivt kontor med vi-känsla (varumärke). 

• Bygga lojalitet för kontoret och företaget.

• Flexibilitet, flyttbara väggar, fler små rum för digitala möten med högkvalitativa ljudanläggningar. 

• Mindre fokus på traditionella skrivbordsplatser.

• Söker vägledning nu, men inväntar medarbetarnas faktiska beteenden före beslut om förändringar fattas. 

 

Källa: Fabege

 

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

Stefan DahlboSolnaFabege

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.