Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Börs

En tweet värd 1 miljard dollar

Publicerad: 10 April 2015, 00:00


Våren 2005, när jag var ganska färsk som ekonomijournalist och verksam på Island, blev jag skickad på ett uppdrag. Uppdraget var att intervjua Burton Malkiel, en legendarisk ekonom som skrivit boken A Random Walk Down Wall Street. I boken skrev Malkiel (eller Burt som han ville att jag kallade honom) in sig i historien när han skrev att en apa som kastade en pil på en lista med aktier skulle kunna pricka lika bra avkastning som ett aktieproffs som väljer ut aktier med sofistikerade metoder.

En av de saker Malkiel betonade under intervjun var det faktum att en akties (eller för den delen en obligations) pris alltid är en funktion av information och enbart information. Marknaden använder tillgänglig information för att värdera en aktie. Information är alltså a och o och det är därför som vi ekonomer bland annat väljer att lägga så stor vikt vid analys av asymmetrisk information och dess avkommor moralisk risk och snedvridet urval.

Det finns nämligen alltid en del personer som har mer information än andra vilket innebär att antagandet om perfekt information som bland annat ligger bakom hypotesen om effektiva marknader och det som mikroekonomer kallar för perfekt konkurrens helt enkelt är orealistiskt. När personer som har tillgång till mer information än andra om börsnoterade bolag, dessa kallas kollektivt för insiders även om det kan finnas informationsasymmetrier bland insiders, uttalar sig eller agerar på något sätt i relation till bolaget, som exempelvis att köpa eller sälja aktier, är marknaden därför noga med att observera dessa aktioner. Som ett led i detta bevakar vi på Fastighetsnytt Börs exempelvis Finansinspektionens insynsregister och rapporterar om insynshandel i de bolag som inkluderas i vårt index FSBX.

Ett exempel på hur en insiders uttalande kan påverka marknaden är en tweet som elbiltillverkarken Teslas vd Elon Musk nyligen publicerade. Sydafrikanen Musk, som blivit något av sin generations Steve Jobs och affärsvärldens ledstjärna in i framtiden, skrev i sin tweet den 30 mars att Tesla den 30 april skulle lansera en ny produkt, en produkt som inte är en bil.

Självklart rönte denna tweet ett stort intresse och ett stort köptryck på Teslaaktien som steg med 4 procent på dagen till följd av tweeten, Elon Musk har en följarskara på 1,9 miljoner på Twitter. Teslas marknadsvärde steg med 1 miljard dollar på en dag och det har i USA väckt till liv en debatt om hur noterade bolag får använda sociala medier för att sprida information. Enligt MarketWatch har SEC, amerikanska motsvarigheten till Finansinspektionen, tillåtit att bolag använder sociala medier för att publicera nyheter men endast om vissa villkor är uppfyllda och frågan är om Musks tweet uppfyller dessa villkor.

Hursomhelst kvarstår faktum att aktiemarknaden är oerhört känslig för informationsspridning och det finns otaliga exempel på hur man med skicklig informationsspridning kunnat påverka marknaden. Därför är det viktigt att marknadsinstitutioner som börs och Finansinspektion följer alla kanaler noga.

Sverrir Thór

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.