Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Börs

Deflation kan bli slutet för eurozonen

Publicerad: 19 Februari 2014, 15:00

Martin Wolf

Martin Wolf, biträdande redaktör och chefsekonom på brittiska affärstidningen Financial Times, diskuterar läget i eurozonen.


Ämnen i artikeln:

Martin Wolf

I den första delen av vår intervju med Martin Wolf, biträdande redaktör och chefsekonom på brittiska affärstidningen Financial Times, ritade han upp en bild av en global ekonomi som börjat träda fram ur en monstruös kris ehuru med stora huvudvärkar och långvarande ogynnsamma effekter. I den andra delen av intervjun diskuterar Martin Wolf läget i eurozonen lite närmare, bland annat.

Eurozonen går enligt vissa indikatorer går mot deflation och Martin Wolf konstaterar att han är mycket orolig över deflationstendenserna. Han anser att det även vid de nuvarande låga inflationsnivåerna blir svårt för eurozonen att göra de nödvändiga anpassningarna i konkurrenskraft. Krisländerna kommer att behöva deflatera för att återhämta sin konkurrenskraft vilket, eftersom det inte finns några inflationsdrivande länder inom zonen, betyder att krisländernas skuldproblem tenderar att bli ännu större.

– Det är ett typiskt fall av skuld inflation och de är ju belånade i euro. Det betyder att om det blir ett nominellt prisfall i euro så kommer realskulden att öka. Det bekymrar mig oerhört, till exempel i fallet Italien.

Han tillägger att vi vet att det är mycket svårt att sänka nominella löner, inte omöjligt men mycket svårt, vilket tenderar att betyda att reallöner inte kommer att falla lika mycket som man velat. Det i sin tur innebär att en större del av anpassningen sker på arbetslöshetssidan och en mindre del genom reallöner.

– När arbetslösheten redan är så hög i vissa länder så är det icke önskvärt. Det finns goda skäl för att inflationsmålet sattes till 2 procent och enligt min uppfattning är det mycket viktigt i nuvarande läge att inflationen når åtminstone målet. Av skäl som Ken Rogoff och Olivier Blanchard har argumenterat för skulle jag vilja se inflationen överstiga 2 procent. Kommer vi till ett läge med nollinflation eller deflation så blir det mycket oroande och när vi är det blir det mycket svårt att vända, som Japans erfarenhet visar, säger Martin Wolf.

För lite, för sent
Europeiska centralbanken (ECB) har varit mycket motvillig att använda okonventionella metoder i sin kamp mot krisen och därför är det mycket viktigt att man använder de konventionella metoderna, det vill säga penningpolitik. Martin Wolf har varit en av de ledande förespråkarna för en mjukare penningpolitik och han anser att ECB:s styrräntor borde ha nått nuvarande nivåer för tre till fyra år sedan.

– Jag tror att om de hade kapat räntorna redan år 2010 när Greklandssjukan drabbade oss så skulle eurozonens ekonomi vara mycket spänstigare än den är i dag. Det skulle inte ha löst alla problem men jag tycker att penningpolitiken i eurozonen har varit mycket dålig. Mario [Draghi] är en mycket bra centralbankschef och han har gjort sitt bästa, med fokus på att eliminera de extrema likviditetsrisker som följer med ländernas skuldsättning och krisen och minska räntespreadarna och jag tror att han har gjort rätt. Han kunde förmodligen inte få eurozonens styrande råd att gå med på mera.

Martin Wolf betonar att han inte säger att Mario Draghi och ECB har felprioriterat men även att han tycker att eurozonen i nuläget är skrämmande nära deflation och att de räntesänkningar ECB nyligen gjorde förmodligen var för lite och för sent.

– Jag  tror att eurozonen går deflation till mötes och att om så blir fallet så kommer den enda lösningen tyvärr att vara någon sorts okonventionell penningpolitik, kvantitativa lättnader eller något sådant och jag tror att det kommer möte ett oerhört starkt motstånd. Det kan bli slutet för eurozonen. Det kan helt enkelt bli slutet för eurozonen vilket gör att jag är mycket orolig över deras situation, säger Martin Wolf.

Sverrir Thór

Ämnen i artikeln:

Martin Wolf

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.