Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Börs

Atrium Ljungberg höjer resultatprognosen

Publicerad: 12 juli 2016, 05:49

Annica Ånäs, vd för Atrium Ljungberg, på Business Arena Almedalen.

Foto: Sverrir Thór.

Samtidigt som Atrium Ljungberg på tisdagen offentliggjorde sitt resultat för andra kvartalet och första halvåret passade man på att justera sin resultatprognos uppåt till för helåret 2016.


Ämnen i artikeln:

Atrium Ljungberg

Samtidigt som Atrium Ljungberg på tisdagen offentliggjorde sitt resultat för andra kvartalet och första halvåret passade man på att justera sin resultatprognos uppåt till för helåret 2016. Det innebär att resultat före värdeförändringar och skatt (det vill säga förvaltningsresultat) nu projiceras bli 940 miljoner kronor. Anledningen till detta är främst genomförda fastighetsförvärv.

I övrigt sammanfattar man sitt halvår som följer:

– Nettoomsättningen uppgick till 1 139 mkr (1 187) varav hyresintäkter ökade till 1 062 mkr (1 037).
– Uthyrningsgraden uppgick till 94 procent (2016-12-31, 94), inklusive projektfastigheter.
– Driftöverskottet från fastighetsförvaltningen ökade till 731 mkr (701), en ökning med 4,3 procent. Ökningen i driftöverskottet är främst hänförlig till fastighetsförvärv och uthyrningar. Överskottsgraden ökade till 69 procent (68).
– Resultat före värdeförändringar ökade till 472 mkr (461).
– Orealiserade värdeförändringar fastigheter uppgick till 973 mkr (1 184). Orealiserade värdeförändringar derivat uppgick till – 559 mkr (205) då marknadsräntorna under perioden har sjunkit på de löptider som derivat har tecknats.
– Periodens resultat uppgick till 702 mkr (1 444), vilket motsvarar 5,27 kr/aktie (10,84). Förändringen förklaras i huvudsak av orealiserade värdeförändringar på fastigheter och derivat.
– Investeringar i egna fastigheter uppgick till 407 mkr (313).
– Förvärv av fastigheter uppgick till 453 mkr (871).

Redaktionen

Ämnen i artikeln:

Atrium Ljungberg

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.