måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Nyheter

Kusten klar för ett växande Varberg

Publicerad: 19 oktober 2015, 15:00

Västkustens pärla ska bli dubbelt så stor. I Varberg pågår just nu det största stadsutvecklingsprojektet någonsin i stadens nästan tusenåriga historia.

Ämnen i artikeln:

Varberg

Detta är en del av ett större reportage om Västsverige, publicerat i Fastighetsnytt nummer 4, som belyser de möjligheter och utmaningar som regionen står inför.

Foto: Maria Nordlander.

Foto: Maria Nordlander.

Västkustens pärla ska bli dubbelt så stor. I Varberg pågår just nu det största stadsutvecklingsprojektet någonsin i stadens nästan tusenåriga historia.

Bockstensmannen, surfare, Lunarstorm, sommar och sol. Saker som de flesta svenskar förknippar med den västsvenska lilla staden. Men för de som bor här väntar stora förändringar. Järnvägen ska byggas ned i en tunnel, hamnen ska flyttas och ett 500 000 kvadratmeter stort område ska bebyggas, vilket förväntas fördubbla antalet bostäder i innerstaden. Det är stora ord när de inblandande pratar om projektet.

– Vi vill förenkla människors vardag och hjälpa dem uppnå sina drömmar. Vi ska vara Västkustens kreativa mittpunkt 2025. Visionen kan jämföras med en ledstjärna som hjälper oss att gå åt samma håll, beskriver Helena Arnesten, stadsbyggnadschef tillika beställarombud för stadsutvecklingsprojektet vid Varbergs kommun.

varberg 1

Foto: Maria Nordlander.

Projektet har funnits i planerna länge. Redan på 80-talet började man prata om att flytta järnvägen och ta ned den under jord. Utredningar, Hallandsåsar och återigen utredningar har gjort att kommunen först 2012 fick grönt ljus från regeringen. Ett så kallat tillåtlighetsbeslut fattades, vilket innebar att man kunde börja jobba på allvar.

Man går och går och går
I och med nedgrävningen av järnvägen frigörs stora ytor mark där rälsen går idag. För er som aldrig varit i Varberg: järnvägen går precis vid havskanten och stationen ligger mitt i staden. Bara en sak är emellan den och vattnet: den stora industrihamnen. I och med regeringens beslut kunde man fullfölja planer på att flytta på hela hamnen. Plötsligt öppnade sig nästan en halv miljon kvadratmeter tom yta, precis vid havskanten och en stenkast från centrum. Här kommer således den nya stadsdelen Västerport växa fram.

– Det är ett väldigt stort område. Det är respektingivande. När man går här så går man och går, men man kommer ingen vart, så stort är det, beskriver Håkan Cullberg, kreativ ledare för stadsutvecklingsprojektet.

Stadsutvecklingen är alltså uppdelad på tre; Varbergstunneln (järnvägstunneln), Farehamnen (den nya hamnen dit den gamla ska flytta) och den nya stadsdelen Västerport.

– Vi behöver jobba med dem parallellt över tid så att vi inte står med ett enormt markområde mitt i staden när vi är klara med de andra delarna. Vi vill att det ska gå i takt, säger Helena Arnesten.

Järnvägsprojektet har kommit längst, och förväntas vara klart 2025. Tidigast 2019 tror man att hamnprojektet kan dra igång, medan den nya stadsdelen är minst spikad.

Varberg 3

Foto: Maria Nordlander.

Koppling till regionen stärks
Varberg har ungefär lika mycket in- som utpendling, något som är ganska ovanligt för en stad i dess storlek. Den nya dubbelspåriga järnvägen kommer att öka turtätheten till både Göteborg och Öresundsregionen.

– Då blir samverkan mellan Varberg, Göteborgsregionen och Öresundsregionen mycket starkare än vad den redan är idag, säger Håkan Cullberg.

En viktig del i utvecklingen av staden har varit att, som Håkan Cullberg uttrycker det, ”hitta Varbergs DNA”. Det har man bland annat gjort genom att tillsammans med Sweco under sommaren 2014 genomföra en omfattande medborgardialog. Denna har sedan mynnat ut i olika värden och identiteter, förhoppningar och orosmoment. Håkan Cullberg och Sten Hedelin, stadsbyggnadsarkitekt, har också vandrat runt i staden, gjort studiebesök i andra städer och pratat med folk på stan. En av inspirationskällorna i projektet har varit utvecklingen i Malmös västra hamn. Bland annat har man därför bjudit in Ilmar Reepalu, tidigare kommunalråd där.

– Det är inte det att vi ska bli ett nytt Malmö, men hans sätt att jobba och vad de har åstadkommit är väldigt inspirerande, säger Håkan Cullberg. Det är även viktigt att vi hittar Varbergs eget DNA så att det finns en hög igenkänningsfaktor när allt är klart.

Helena Arnesten och Håkan Cullberg. Foto: Maria Nordlander.

Helena Arnesten och Håkan Cullberg. Foto: Maria Nordlander.

Varberg, precis som de flesta svenska städer, lider av bostadsbrist. I forum på Facebook dyker det dagligen upp desperata människor, ofta unga, som söker med ljus och lykta efter någonstans att bo. I det nya området kommer det visserligen att byggas många nya bostäder men frågan är vem som kommer att ha råd att bo i dem.

– Vårt mål är att få till en social blandning där inte bara rika utan även de med mindre plånbok ska kunna bo. Det ska vi hitta lösningar för. Vi har dock ännu inga lösningar framme, säger Håkan Cullberg.

Har ni någon uppfattning om när allt kan vara klart?
– Det beror på många faktorer som marknad och konjunktur, konstaterar Helena Arnesten.
– Kanske inte 20 till 30 år?, tror Håkan Cullberg.

Maria Nordlander

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev