Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Kommentar

”Världen är i snabb takt på väg in i en global recession”

Mycket pekar på att produktiviteten sjunker med minst 25–35 procent och att världen närmar sig en global recession. Den stora frågan är hur länge den varar, skriver Peter Wiman, analyschef på Savills, och gör jämförelser med tidigare kriser.

Publicerad: 5 Maj 2020, 11:10

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Peter Wiman är analyschef på Savills och skissar på ett scenario där världen går in i en global recession i spåren av coronapandemin.

Foto: Savills


Ämnen i artikeln:

Peter WimanSavillsCoronaviruset

Coronavirusets snabba spridning över jorden har tvingat länder att stänga gränserna och genomföra långtgående begränsningar av befolkningens rörlighet. Handel och samtliga näringar kopplade till resande har drabbats särskilt hårt och varsel och konkurser haglar tätt. Ekonomer försöker bedöma hur stora de ekonomiska konsekvenserna av att stänga ner hela länder blir och mycket pekar på att produktiviteten sjunker med minst 25–35 procent. Det står således klart att världen är i snabb takt på väg in i en global recession och frågan som många ställer sig är hur länge recessionen kommer att pågå och hur återhämtningsscenariot kommer att se ut.

Läs även: Äntligen ett klargörande om ”coronarabatt” 

Eftersom västvärlden har varit lyckligt förskonade från pandemier i mer än femtio år, sedan den så kallade Hongkonginfluensan, så blir det väldigt svårt att jämföra med tidigare pandemier som ägde rum i en helt annan ekonomisk tid. Istället har vi kunnat följa på distans via tv, tidningar och andra medier hur andra länder i Asien och Afrika regelbundet drabbas av allvarliga sjukdomsutbrott utan att vi själva hamnar i farozonen.  Lyckligtvis har man kunnat begränsa sjukdomar som ebola, sars och mers i de regioner där utbrotten ägde rum och de ekonomiska effekterna märktes huvudsakligen av i de länder som drabbades. Dessa ger oss dock en fingervisning om en epidemis ekonomiska konsekvenser.

Intressant nog var sport och underhållning det segment som såg den starkaste tillväxten perioden efter utbrottet.

Sjukdomen sars som drabbade Kina i slutet av 2002 fick stora konsekvenser regionalt, så vilka erfarenheter kan vi ta med oss från det utbrottet? Precis som med corona skedde spridningen snabbt och kulmen nåddes cirka sex månader efter utbrottets start. Även om spridningen var mycket mer begränsad så föll resandet med minst 20 procent och ledde till negativ ekonomisk utveckling och stigande arbetslöshet. Även vid detta utbrott drabbades hotell- och restaurangnäringarna särskilt hårt (se grafik). 

Foto: Savills

Konsumenterna valde då, precis som i dag, att hamstra dagligvaror och livsmedel och dagligvaruhandeln fick en positiv tillväxt under själva utbrottet men såg sedan en negativ tillväxt i perioden efter utbrottet, då konsumenterna sannolikt åt ur skafferierna. Intressant nog var sport och underhållning det segment som såg den starkaste tillväxten perioden efter utbrottet, vilket kanske visar att den sociala distanseringen leder till ett starkt behov för att umgås när pandemin väl ebbar ut. Tillväxten för sällanköpsvaror var god efter utbrottet och stängningen ledde sannolikt till ett uppdämt konsumtionsbehov. 

Det finns ljus i slutet av tunneln

För resande- och hotellnäringarna är det tyvärr sannolikt att återhämningsscenariot blir betydligt mer utdraget än för exempelvis restauranger och detaljhandeln. Som jämförelse tog det cirka 16 månader för Storbritannien att till fullo återhämta tappet i antalet internationella resenärer efter 9/11 och hela 69 månader efter 2008-års finanskris. Det finns alltså ljus i slutet av tunneln, men det mesta handlar nog om hur lång tid resan tar.

Peter Wiman, analyschef på Savills

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.