Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommentar

Eltomten och delningsgrinchen

Publicerad: 21 december 2021, 08:51

Helst kunde de försvinna helt och hållet, elsparkcyklarna. Lika slappa som livsfarliga. Men det är inte leksakerna i sig som vållat de största utfallen under hösten, snarare nedskräpningen som följer i dess spår.


Allt tog extra fart efter tragedin i Västerås där en äldre herre omkom efter kollision med en kastad elspark, mitt på cykelbanan. 

I botten ligger det klassiska dilemmat om personligt ansvar för gemensamma tillgångar. Luddfiltret i torktumlaren tenderar som bekant att vara renare i det egna hushållet än i den gemensamma tvättstugan. Här finns det i alla fall ett gemensamt ansvar, men vem tar det när det helt försvinner i en delningsekonomi? 

Delningsansvar slog inte heller under 2021. Delat ansvar är fortsatt inget ansvar - det är sedan gammalt. Det tydligaste exemplet på denna marknadsimperfektion hittas i Kina där gröna ambitioner i kombination med slappa användare skapat stora cykelkyrkogårdar i städer som Hangzhou och Shanghai. Riktigt så långt har det inte gått här i Stockholm än.

Under hösten beslutade också Stockholm att begränsa elsparkcykelmarknaden. Enbart tre bolag ska framgent få ställa ut maximalt 4 000 elsparkcyklar vardera. Det halverar det totala antalet till 12 000 i ett svep. En avgift på 1 400 kronor per elsparkcykel införs också för att öka livslängden och ”parkerad” elsparkcykel måste tas bort från trottoarer inom två timmar.

Förhoppningsvis blir det bättre ordning 2022, men någon grön revolution blir det inte så länge det är den koldioxidneutrala promenaden som ersätts och inte den smutsiga bilresan.

Så tomten får väl komma med elsparkcyklar till dem som inte orkar gå, men grinchen får gärna sätta stopp för delningskaoset.

 

Björn Rundström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

bjorn.rundstrom@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.