Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Business Arena

”Vill man inte ha grannar ska man inte bo i Stockholm”

Publicerad: 8 Juli 2016, 07:00

Lennart Sjögren och Jonas Nygren.

De planerade satsningarna på höghastighetsjärnväg öppnar upp möjligheter för bostadsbyggande när nya intressanta stationslägen tillkommer. Men det finns också risker, menar Jonas Nygren, tidigare KSO i Sundbyberg, som tror att det kan bli dyrt om man inte tänker rätt.


Ämnen i artikeln:

Business ArenaAlmedalenHöghastighetsjärnvägSundbyberg

Sundbyberg är med sina fem tunnelbanestationer en av Europas stationstätaste kommuner i förhållande till invånarantal och staden växte naturligt upp i samband med tillkomsten av Mälarbanan.
– Det finns vissa grundläggande drivkrafter som sker när man satsar på infrastruktur. Den stora grejen med sverigeförhandlingen och Stockholmsförhandlingen är inte bostäder utan infrastruktur som i sig kommer generera bostäder. Jag är lite kluven, nu är man uppe i 108 000 bostäder som ska byggas och då räknar man inte med ändstationerna, det är ganska mycket bostäder. Men utmaningen är ju driften kring de här stationerna. Risken är att kommunerna tar på sig större åtaganden än man klarar av att leverera, säger Jonas Nygren

Riskerna, enligt Jonas Nygren, består inte enbart av eventuella konjunktursvängningar utan att man även behöver göra andra investeringar vid sidan av bostäder som exempelvis skolor och liknande och det kan bli dyrt i slutändan. I bostadsfrågan handlar det ju även om att människor ska ha råd att efterfråga de nya, dyra lägenheterna som kommer till i A-läge längs järnvägen.
– Här finns det en utmaning att se till att det som byggs också ligger i linje med det som efterfrågas, säger Jonas Nygren

Sedan pratas det en hel del om det kommunala ansvaret i bostadsbyggandet, kanske framförallt i Stockholm. I Sundbyberg är byggtakten hög medan det på andra håll byggs lite mindre. Jonas Nygren nämner exempelvis Lidingö som tackat nej till en tunnelbanestation, detta, menar Nygren, på grund av att man inte ville bygga de 8 000 bostäder som hörde till. Här skulle han gärna se lite hårdare nypor från statligt håll.
– Det ett problem i Sverige där kommunerna är väldigt mäktiga i och med planmonopolet, ofta funkar det bra där de flesta tar sitt ansvar och gör vad de ska göra. Men i en kommun som Stockholm finns det andra intressen, en gång i tiden var det Stockholms stad som var ute i länet och byggde. Med den situation vi har i dag tycker jag inte det är orimligt att kunna överpröva om kommunen inte klarar av att ta sin del av ansvaret. Det kanske är kontroversiellt men sådant krävs nu i Stockholm. Man kan inte bo i centrala delar av Stockholm om man inte vill ha grannar, då finns det ganska många andra platser i Mälardalen där man kan bo, säger Jonas Nygren.

Mattias Fröjd

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.