Business Arena
Rekordstort intresse för Business Arena – ”Vi fick sätta lapp på luckan i går – slutsålt”
Publicerad: 21 september 2022, 16:23
Bild 1/18 Viktor Karlsson, head of sales på Business Arena och Peter Lingmerth, managing director för Business Arena. Foto: Philip Wallin/Elias Ljungberg
Fullsatt och med ett biljettryck sista veckan som saknar motstycke i Stockholm Business Arenas historia. ”Det har varit helt galet”, säger Peter Lingmerth, managing director för Business Arena.
2 600 deltagare är på plats i Stockholm Waterfront Congress Center under onsdagens och torsdagens Stockholm Business Arena – som nu är tillbaka live efter en digital utflykt under pandemin.
Intresset har varit rekordstort. Under onsdagen ringlade kön ut ända till Klarabergsgatan – en kvart innan evenemanget sparkade i gång.
Läs mer: Ilija Batljan efter kursraset: ”Beredd att lägga 200 miljoner på jurister”
Och för första gången har arena-gänget varit tvungna att neka biljetter till bolag och andra intressenter – det handlar om ett hundratal personer som inte fick plats.
– Vi har aldrig sålt så mycket biljetter under den sista veckan. Det har varit helt galet. Vi fick sätta lapp på luckan i går (tisdag, reds anmärkning) – 'slutsålt' stod det på hemsidan. Och det har inte gjorts tidigare, berättar Peter Lingmerth, managing director för Business Arena.
Normalt brukar försäljningskurvan plana ut under de sista veckorna. Men inte i år.
– Jag ska inte säga att jag är förvånad, för det är vad jag hoppades på, men jämfört med vad jag trodde för tre veckor sedan så är jag nästan överraskad, säger Lingmerth. Vi var uppe på höga siffror. Men i den takt som anmälningarna har kommit in de sista två veckorna, och sista veckan framför allt, det händer inte ofta.
Så vad kan det stora intresset på slutet bero på?
– Jag tror att det är en effekt av pandemin. Man har väntat in i det sista med att fatta beslut. Under pandemin kunde man bestämma sig en minut innan om man ville vara med på digitala föreläsningar. Det kan vara en av anledningarna.
Till det tillkommer speciella omvärldsfaktorer som den nyligen höjda räntan, kriget i Ukraina och energikrisen.
– Det finns helt nya frågeställningar och utmaningar i branschen att ta ställning till – så det blir mer aktuellt än någonsin att diskutera de här frågorna, menar Viktor Karlsson, head of sales på Business arena.
Läs mer: Rutger Arnhult: ”Fastighetsbolag kommer inte att gå i putten”
Plötsligt krävs samverkan på ett annat sätt än tidigare. Det vill säga samarbete mellan kommuner och fastighetsbolag men också byggbolag och bolag lite lägre ned i hierarkin som haft mer av en supportfunktion. Det har pratats digital infrastruktur, energiförsörjning och laddstationer tidigare – men inte som nu.
Statusen för proptech- och energibolag har höjts i takt med de vinster som fastighetsbolagen kan göra – samtidigt som man bidrar till den gröna omställningen.
– Det blir mer och mer relevant och därför har vi skapat en innovationsplan, på våning två, där vi har samlat den typen av bolag som bidrar till utvecklingen av fastighetsbranschen. Själva tanken med innovationsplanet är att man som fastighetsbolag ska kunna jämföra olika leverantörer eller få inspiration för att se hur vi i framtiden kanske kan arbeta – dels mer hållbart men också mer effektivt, säger Viktor Karlsson.