Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Business Arena

Massage hos tandläkaren

Publicerad: 15 April 2016, 06:59

Karin Adelsköld.

Foto: Sigurdur J Ólafsson.

Dela – Uppleva – Leverera. Det är de trender som teknikjournalisten och komikern Karin Adelsköld råder oss att fundera kring om vi vill lyckas i den digitala ekonomin.


Ämnen i artikeln:

Business ArenaGöteborg

Man kan förstå att det är svårare att bevaka den digitala utvecklingen än fastigheter. Karin Adelsköld som är teknikjournalist och komiker menar att utvecklingen går så snabbt att den man gör idag ofrånkomligen framstår som skrattretande inom ett par år.

– År 1995 började jag bevaka internet för Sveriges Radios räkning. Man kan säga att det jag gjorde var att berätta att ”nu har det kommit en ny hemsida”. Det kom ungefär en i veckan på svenska, och de som kom bestod av en bild och lite text.

Direkthet avgörande
Som bekant har det hänt en del på internet sedan dess. Karin Adelsköld identifierar tre trender som hon tycker är extra tänkvärda när det gäller den digitala utvecklingen, och hur den påverkar våra liv:  Dela – Uppleva – Leverera. Det är många som försöker överblicka vad den så kallade delningsekonomin kommer att leda till. När många, många individer via mjukvara och uppkoppling kan dela information i realtid kan en parkeringsplats bli en handelsvara på en andrahandsmarknad.

– Tjänsten heter SpotHero. Direktheten är en avgörande ingrediens i det här, exempelvis kan man direkt ge uttryck för sin åsikt om tjänsten, och andra användare kan se vad man tycker, säger Karin Adelsköld.

Tänka i termer av upplevelser
Det visar sig att fysiska upplevelser blir mer eftertraktade i den digitala eran. Samspelet mellan digitalt och det som kallas IRL (in real life) överraskar. Karin Adelsköld berättar om komikerkollegan Magnus Betnér som lägger ut alla sina framträdanden, till och med nyskrivet material, på nätet. Magreaktionen är att han ger bort sina affärshemligheter, men i själva verket strömmar folk till Betnérs föreställningar för att se det de sett på nätet även i verkligheten.

– I USA, dit jag ofta åker för att folk tänker friare, kan man få massage hos tandläkaren. Jätteskönt! Vi måste bli duktigare på att tänka i termer av upplevelser i olika situationer, säger Karin Adelsköld.

Drönarlevererad pizza
Det går snabbt och enkelt att hitta varor på nätet, prisjämförelser är lika enkla. Sedan kommer den fysiska verkligheten ikapp konsumenten.

– Logistiken är en stor utmaning i den digitala ekonomin. Vem tycker om att stå och vänta på sitt paket i den trånga butiken eller tobaksaffären?

Hur ska det gå till istället? Karin Adelsköld föreslår drönare. Pizzan landar utanför dörren, den beställa romanen kommer inom en halvtimme.

– Eller så designar man sin egen löparsko och skriver ut den i den lokala 3D-printerlokalen.

Ett sista råd från Karin Adelsköld är att skapa upplevelser för konsumenterna genom att förpacka sina tjänster och varor med humor. Vad annars?

Daniel Bergstrand

Ämnen i artikeln:

Business ArenaGöteborg

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.