Business Arena
“Inte bara läge, läge, läge”
Publicerad: 26 september 2016, 11:47
Bojan Ticic modererade. Foto: Elias Ljungberg.
Hur många skulle vara beredda att betala 25-30 kronor för en liter mjölk? Pris och betalningsvilja kan vara relativa parametrar beroende på olika sammanhang – något som blir allt viktigare i handelssektorn.
Ämnen i artikeln:
Business Arena Stockholm– Hur många här inne skulle vara beredda att betala 25-30 kronor för en liter mjölk? Den frågan ställde danska handelsexperten Kathrine Heiberg publiken i Business Arena Stockholms handelsseminarium. Några svarade att de skulle vara beredda givet att man sent på kvällen rullade in på en bensinmack eller sprang in i Pressbyrån för att göra ett nödinköp i syfte att ha mjölk till kaffet och flingorna morgonen efter.
– Hur många skulle då vara att beredda att betala 100 kronor för en liter mjölk, kontrar Heiberg med och de flesta skakar på huvudet.
– Om jag då säger att jag har en jättefin mjölkko som heter Rosa och att ni kan ta med era barn för att titta på henne, klappa henne och sedan kan ni mjölka henne?
Syftet med övningen är att visa att pris och betalningsvilja kan vara relativa parametrar beroende på olika sammanhang och det är något som blir allt viktigare i handelssektorn. Seminariepunktens frågeställning är ”Läge, läge, läge – eller bara ett bra varumärke?” och där ställer man mot varandra den gamla floskeln att läge är det enda som spelar någon roll å ena sidan och det faktum att vissa handelsplatser, trots ett superbt läge, inte alls lyckas.
Malmö entré – varför ingen succé?
Heiberg tar som exempel en handelsplats i bästa läge i centrala Köpenhamn som var så anonym att de flesta knappt visste om att den fanns. I Malmö finns sedan ytterligare ett exempel, Malmö Entré som nu görs om till Malmö Plaza, men som trots mycket bra läge har orsakat sina ägare, tyska Commerz Real, ständiga huvudbry.
På scen finns även Charlotte Norell, chef för värdering på Malmöbaserade rådgivningsföretaget Croisette, och när hon av moderatorn Bojan Ticic, får frågan varför Malmö Entré aldrig blivit någon succé nämner hon bland annat att handelsplatsen är, det fina läget till trots, mycket otillgänglig.
– Det finns gott om parkeringsplatser men infarten till parkeringsgaraget är väl gömd och inte alls tillgänglig, säger Charlotte Norell.
Hon konstaterar att handelsplatsen haft det mesta i form av butiksutbud som en framgångsrik handelsplats bör ha, biograf, livsmedelsbutik, restaurang och det vanliga svenska utbudet av detaljhandelsmärken.
Kathrine Heiberg tar i lite mer och menar att allting blev fel med Malmö Entré som inte passar alls in i omgivningen. Inte bara är handelsplatsen otillgänglig, arkitekturen passar inte in i den omgivande miljön vid Värnhemstorget i Malmö och det saknas den exklusivitet som exempelvis Emporia och Mall of Scandinavia har.
– Sedan kan man ifrågasätta huruvida en livsmedelsbutik bör ingå i en galleria eller en handelsplats av denna sort. Folk som går för att handla mat vill inte gärna shoppa annat samtidigt och de som shoppar kläder avslutar inte sin shoppingrunda gärna med att köpa mat.
Hon påpekar att Emporia i Malmö har en pragmatisk design där man har avskilt livsmedelsaffärerna från övriga gallerian och därmed riktar sig till både matköpare och övriga shoppare.
Allt blir därmed en funktion av sammanhanget och inte endast läget.
Sverrir Thór