Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Analys

”Trenden är att stora blir större”

Publicerad: 2 December 2014, 07:14

Köpcentrum och handelsområden i Sverige fortsätter att öka i antal, yta och omsättning, enligt en kartläggning av Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) i samarbete med HUI Research och Datscha.


Ämnen i artikeln:

DatschaHUINCSC

Köpcentrum och handelsområden i Sverige fortsätter att öka i antal, yta och omsättning, enligt en kartläggning av Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) i samarbete med HUI Research och Datscha.

Den största tillväxten sker i externa handelsområden och regioncentrum i utkanten av storstäder.

Enligt NCSC uppgår antalet Köpcentrum och handelsområden till 358 stycken. Den totala uthyrningsbara ytan ökar och uppgår till 8,5 miljoner kvadratmeter. Köpcentrumens andel av den totala detaljhandelsförsäljningen har de senaste åren legat kring 35 procent.

– Trenden är att stora blir större. Andra trender är ett fortsatt fokus på restauranger och service. Gym och lekland är allt vanligare inslag vilket bidrar till omvandlingen av handelsplatser till mötesplatser, säger Marika Wærn, vd NCSC, i ett pressmeddelande.

Största handelsområdet i Sverige är fortsatt Kungens Kurva följt av Barkarby Handelsplats och Erikslund.

– Hittills i år har 9 nya köpcentrum och handelsområden öppnats och just nu pågår över 40 projekt på totalt över 700 000 kvadratmeter, säger Lena Larsson, vd HUI Research

Redaktionen

Källa: Pressmeddelande NCSC

Ämnen i artikeln:

DatschaHUINCSC

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.