Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Nye vd:n om nästa steg för AMF och inflationspåverkade fastighetsvärden

Publicerad: 28 januari 2022, 15:05

Mats Hederos (t.v) lämnade i år över vd-posten till tidigare styrelsemedlemmen Thomas Erséus.

Foto: Jonas Malmström

Thomas Erséus, tidigare styrelsemedlem i AMF, klev vid nyår in som ny vd för bolaget när Mats Hederos gick i pension. Nu kommenterar han det rådande marknadsläget och varför hyresnivåerna pressas uppåt i Stockholms innerstad.


Ämnen i artikeln:

Fem frågorAMF FastigheterThomas Erséus

Berätta lite om dig själv och hur det känns att fylla ingen mindre än Mats Hederos skor?
– Jag har stor respekt för Mats arbete, vilket på elva år har skapat cirka 50 miljarder i avkastning för pensionssparare och utveckling av Stockholm. Det är en fantastisk resa som jag delvis har fått vara med om som styrelsemedlem. Nu ser jag fram emot att fortsätta som vd – ett av de finaste uppdragen man kan ha tycker jag. Jag är göteborgare från början, men har de senaste 24 åren huvudsakligen arbetat i Stockholm. På fritiden umgås jag gärna med familj och vänner i Skåne och fjällvärlden. Närmast kommer jag från posten som vd för arbetsgivarorganisationen Almega. Jag har cirka 35 års erfarenhet från näringslivet, bland annat från Ericsson, WSP och Kungsleden, varav cirka 28 år som vd. 

Läs även: Mats Hederos sätter punkt – men utlovar mer 

Hur ser du på det rådande marknadsläget?
– Efterfrågan på kommersiella fastigheter i Stockholms innerstad, där vårt bestånd i huvudsak finns, är generellt sett hög, både från hyresgäster och från investerare. Det såg vi inte minst i december då vi sålde tre fastigheter på Sveavägen i Stockholm för att möjliggöra nya investeringar. Det är få objekt som säljs i Stockholms innerstad i dag och försäljningen blev därför en bekräftelse på att marknadsläget är gott. Vidare är fastigheternas marknadsvärde historiskt högt på grund av låga räntor, högkonjunktur och för närvarande hög inflation.  

Vilken blir den största utmaningen för kommersiella fastigheter 2022?
– Den ligger i att vara lyhörd inför utvecklingen och de behov som uppstår. Vi lever i en föränderlig värld och med en marknad som förändras i allt snabbare takt, det har vi inte minst sett prov på de senaste två åren. Fokus framåt kommer bland annat att vara att ligga nära våra hyresgästers utveckling, men även den ekonomiska utvecklingen vad det gäller inflation, räntor och fastighetsmarknaden i stort. Samtidigt måste vi som fastighetsägare bidra till omställningen mot en mer hållbar stad. 

Läs även: Lokalmarknadens behov av flexibilitet ökar

Vilken faktor, hyresnivåer eller flexibilitet, väger tyngst på uthyrningssidan?
– Flexibilitet är en viktig fråga då vi ser att våra hyresgäster efterfrågar det, framför allt genom skalbarhet. I Stockholms innerstad upplever vi att efterfrågan för närvarande är större än utbudet vad det gäller stora, moderna kontorslokaler och därför pressas hyresnivåerna uppåt.  

Hur ser prognosen framåt ut?
– Allt tyder på att prognosen är god, inte minst på de marknader där AMF Fastigheter verkar. Stockholms stad växer med många intressanta och spännande geografiska utvecklingsområden. Yteffektiviteten i kontorsfastigheter har utvecklats positivt under ganska lång tid redan så ytbehoven kommer sannolikt matchas mot den underliggande marknadens behov och tillväxt. Det är svårt att sia om de långsiktiga konsekvenserna av pandemin, men ju längre den fortgår desto mer inverkan har den på vårt sätt att arbeta, handla och leva. Pandemin har redan påverkat hur och när vi träffas fysiskt, samt vilka typer av arbetsuppgifter vi träffas för, vilket i sin tur påverkar hur våra kontorslokaler utformas. Under pandemin har kontoren visat hur viktiga de är, inte minst som kulturbärare och att ledarskapet, kulturen och utveckling frodas i det fysiska mötet.

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.